«ماموستا» پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه
«ماموستا» پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه

نمازجمعه این هفته پاوه با حضور مردم متدین و مومن این شهر و به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری اقامه شد.

در ادامه متن کامل خطبه های نماز جمعه امروز آمده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ نماز جمعه این هفته ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ پاوه با حضور مردم متدین و مومن این شهر و به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری اقامه شد

متن کامل خطبه‌های نماز جمعۀ مورخۀ ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ شهر پاوه

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین ثم الصلاة والسلام علی رسول‌الله و علی آله و صحبه و من والاه و لا حول و لا قوة الا بالله

السلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته

از خداوند بزرگ و مهربان برای تک‌تک شما برادران عزیز و خواهران محترم که در مسجد حضور دارید و تمامی عزیزانی که از دور صدای بنده را می‌شنوند، درخواست عزت و سلامتی و سعادت دارم.

خداوند متعال طاعت همه ما را قبول فرماید و توفیق دهد امروزمان از دیروز و فردایمان از امروزمان بهتر باشد.

عزیزان من؛ در خطبه‌های جمعۀ امروز چند مطلب مختصر به عرض می‌رسانم، من‌جمله: ۱-امر به رسول‌الله و امتش از سوی رب‌العالمین گه چگونه در زندگی قدم بردارند تا در دنیا سربلند و در آخرت پاداش بگیرند؟ ۲- توصیۀ رسول‌الله به پدران و مادران که با فرزندان دم بخت خود چگونه رفتار کنند؟ ۳- دو مطلب زیبا از دو نفر از خلفای راشدین حضرات ابوبکر و علی (رضی‌الله‌عنهما) ۴-جمله‌ای از امام فخر رازی ۵-آهی از شاعر زنده‌یاد مرحوم اقبال لاهوری ۶-یک درخواست

بحث اول: امر به رسول‌الله و امتش از سوی رب‌العالمین در آیۀ ۳۱ سورۀ مبارکۀ ابراهیم که چگونه در زندگی قدم بردارند تا در دنیا سربلند و در آخرت پاداش بگیرند؟

خداوند بزرگ و مهربان در آیۀ ۳۱ سورۀ مبارکۀ ابراهیم به سفیر و حبیبش حضرت محمدالمصطفی (ص) می‌فرماید: «قُلْ لِعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خِلَالٌ» ای محمد (ص) به بندگان صادق من که در شعار و عملشان مطیع و مخلص‌اند، بگو اگر دو کار انجام دهند، بهشت را برای خود آماده کرده‌اند:

۱-نمازهای فرض را ترک نکنند.

۲-از مال و ثروتی که به آنان بخشیده‌ام، سهمی را به‌صورت سری و آشکار برای دیگران در نظر بگیرند و با خیرات و صدقات و زکات، مردم را یاد کنند پیش از آنکه روزی فرا رسد که نه در آن خریدوفروش است و نه دوستی و پارتی

در این آیه خداوند تبارک‌وتعالی به ما می‌فرماید: نماز بخوانید چون نمازخواندن رابطه بین مخلوق و خالق است. ما در نمازمان می‌گوییم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» خدایا ما تنها تو را عبادت می‌کنیم و در حقیقت با خدای خود صحبت می‌کنیم. «وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» و تنها در وقت گرفتاری به تو پناه می‌آوریم و تا آخر سورۀ حمد گفتگو و گفتمان با خالق است. این فایدۀ نماز بود.

خیرات و صدقات هم دو قسم است. ۱-احسانی است که ما نسبت به فقرا انجام می‌دهیم که هر چه مخفیانه‌تر و بین ما و آن شخص و پروردگار باشد، بهتر و ثوابش بیشتر است ۲- گاهی اوقات ما نذری داریم و یا واجب الزکاة هستیم و باید آن را ادا کنیم که اگر آشکار باشد بهتر است تا مردم هم ببینند و از ما تقلید کنند.

پس اموالی را که خداوند متعال به ما بخشیده است می‌توانیم به دو صورت مخفیانه و آشکارا بین مردم تقسیم کنیم. خداوند متعال بخشش سری را قبل از بخشش آشکار آورده است معنایش این است خداوند متعال در درجۀ اول دوست دارد ما به‌صورت سری به مردم کمک کنیم.

این نکته خیلی مهم است که ما باید بدانیم اگر خداوند مالی به ما داده است در حقیقت ما انبارداریم و تنها کلید انبار به دست ماست و مال و اموال متعلق به کسی دیگر است. خداوند متعال می‌فرماید: «وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً» از مالی که به شما داده‌ام انفاق کنید پس ما امانت‌دار هستیم و آن مال و ثروت نزد ما امانت است و باید هم حق خداوند و هم حق مردم را ادا کنیم.

علمای ما می‌فرمایند: زکات هر چه آشکارتر ادا شود، بهتر است چون مردم از شما تقلید می‌کنند و درواقع یک نوع تبلیغ است که دیگران هم به دادن زکات تشویق می‌شوند.

پس بحث اول این بود که خداوند متعال خطاب به سفیرش می‌فرماید به ما مسلمانان اعلام کند نمازهایمان را به‌وقت بخوانیم و از اموالی که به ما داده است، سهمی را برای افراد مستحق و نیازمند در نظر بگیریم.

مطلب دوم: توصیۀ رسول‌الله (ص) به پدران و مادران که با دختر دم بخت خود چگونه رفتار کنند؟

پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «مَنْ خَطَبَ إلَیکُم مَنْ تَرضَونَ دینَهُ و خُلُقَهُ فَزَوِّجوهُ إلّا تَفعَلوا تَکُن فِتنَةٌ في الأرضِ و فسادٌ عَریض» ای پدران و مادران محترم که زحمت کشیده و دخترتان را بزرگ کرده‌اید و بر او حق ولایت دارید، اگر کسی به خواستگاری دخترتان آمد بررسی و تحقیق کنید اگر طرف دین‌دار بود و اخلاق خوبی داشت بهانه‌جویی نکنید و از رزق و معیشت نترسید و به او جواب مثبت بدهید خداوند صاحب رزق است و اوست که رزق و روزی می‌دهد.

مردم اورامانات بخصوص شهرستان پاوه، ازنظر ادب و اخلاق ممتازند اما امروز پسران و دختران کمتر به نصیحت والدین خود توجه می‌کنند و پدران هم کمتر دلسوز دختران خود هستند و این امر باعث ایجاد مشکل می‌شود.

موضوع محرمانه‌ای بود دوست نداشتم در این تریبون عرض کنم اما بیان می‌کنم؛ در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در شهرستان پاوه ۴۰ زن جوان که از شوهران خود طلاق گرفته‌اند، با پدر و مادر خود نیستند و در خانۀ مجردی زندگی می‌کنند. به مسئول اداره‌ای که سرپرست آن‌هاست، گفتم: اسامی زنانی را که در خانۀ مجردی زندگی می‌کنند و صاحب فرزند نیستند، به من بدهید. وقتی‌که لیست را آوردند، دیدم زنانی جوان بین ۲۵ تا ۴۰ سال هستند که هر یک خانۀ مجردی کرایه کرده‌اند.

به آن آقای مسئول گفتم شما ماهیانه چه مبلغی به این زنان می‌دهید؟ گفت: ۷۰۰ هزار تومان. گفتم این مبلغ فقط پول اجاره خانۀ آن‌هاست، پس چگونه زندگی خود را می‌چرخانند؟

هر وقت بنده از میدان فلسطین رد می‌شوم چند زن در مغازه‌های پارچه‌فروشی هستند که پارچه‌های یک‌میلیونی و دومیلیونی می‌خرند. این پول را از کجا می‌آورند؟ چرا باید ۴۰ زن در شهر مذهبی پاوه مطلقه باشند اما با پدر و مادرشان زندگی نکنند؟ بسیاری از این زنان پدر و مادر پیری دارند که کسانی محض رضای خدا مردم به آنان لقمه‌ای می‌دهند؛ اما این‌ها روزی دو بار در بازار می‌گردند و به والدین خود توجه ندارند. بدون تردید این عمل و این موضوع به دین و فرهنگ و زندگی اجداد ما و مردم اورامانات انطباق ندارد و علما و مشایخ و اهل مسجد ما این‌گونه نبوده‌اند. وقتی دلیل این رفتار از آنان پرسیده می‌شود، می‌گویند: تهرانی‌ها این‌گونه هستند. ما چه‌کاری به تهرانی‌ها داریم؟ ما حتی به مردم کرمانشاه و حتی روانسر هم که نزدیک ماست کار نداریم. هر کس برای خودش صاحب یک فرهنگ مستقل است.

مجدداً عرض می‌کنم؛ پیامبر بزرگوار ما می‌فرماید: اگر کسی که از دخترتان خواستگاری کرد، متدین و بااخلاق بود، دخترتان را به او بدهید؛ اما امروز اولیای دختران قبل از هر چیز از شغل و مسکن و ماشین داماد می‌پرسند اگر داشت به او دختر می‌دهند و کاری به عقیده و اخلاقش ندارند و اگر این امکانات را نداشت به او دختر نمی‌دهند. خداوند آن دختر را خلق کرده که ازدواج کند و زادوولد نماید. اگر فرزندان ما ازدواج نکنند، دچار فساد می‌شوند.

این موبایل‌ها برای دختران و پسران ما مصیبت‌اند. خداوند به بعضی از قدیمی‌های ما که سواد ندارند و چیزی از موبایل نمی‌دانند کمک کرده است ولی کسانی که می‌دانند با موبایل کار کنند در دام و تله‌ای افتاده‌اند که خیلی خطرناک است.

رسول‌الله در ادامه می‌فرماید: اگر به من گوش ندهید، درروی زمین فساد روی خواهد داد. بنده از شما پدران و مادران خواهش می‌کنیم بهانه‌جویی نکنید. بنده در دادگاه هستم و اکثراً بحث طلاق را من رسیدگی می‌کنم. اگر پدر و مادری ترحم کرده و مهریۀ کمتری را برای دخترش در نظر گرفته است، بعضی از شوهران بی کرامت هستند و خطاب به زوجۀ خود می‌گویند: اگر ارزش داشتی، والدینت ۱۹ مثقال طلا را مهرت نمی‌کردند که این برای زوجه یک نوع مرگ است.

گاهی اوقات زنان هم بهانه‌گیر هستند و بعد از دو ماه شروع به بهانه‌جویی می‌کنند و از شوهران خود ماشین و منزل و... را طلب می‌کنند و سپس درخواست طلاق می‌نمایند. لذا در جامعۀ ما مشکلات عدیده وجود دارد و بعضی از فرمایشات پدران و مادران درست است.

مع‌هذا از والدین محترم درخواست می‌کنم به فکر پسران و دختران خود باشند. چون خداوند آنان را خلق کرده تا ازدواج کنند. من و شما می‌رویم اما باید نسلی بعد از ما باشند که جامعه را اداره کنند و نباید بقای نسل تعطیل شود.

مطلب سوم: دو جمله از خلفای راشدین حضرات ابوبکر و علی (رضی‌الله‌عنهما)

جملۀ اول از خلیفۀ اول حضرت ابوبکر صدیق (رض)؛

معمولاً عادت است که مردم به نزد افراد مسئول می‌آیند و از او تعریف و تمجید می‌کنند. آن شخص مسئول خودش می‌داند که این‌گونه نیست و لیاقت این تعاریف را ندارد و می‌داند در بین خودش و خداوند چه گذشته است.

در زمان پیامبر اسلام و در زمان ابوبکر صدیق هم این عادت وجود داشته است و جمعی شروع به تعریف کردن از مثلاً حضرت ابوبکر کرده‌اند. وی از تعریف حضوری بدش آمده ولی اکثر ما چون دنیایی هستیم دوست داریم مردم از ما تعریف و تمجید کنند اما حضرت ابوبکر (رض) این کار را دوست نداشته و در این خصوص فرموده است: «اللّهُمَّ اجعَلني خَیراً مِمّا یَظنّونَ» خدایا کاری کن همانی باشم که مردم از من تعریف می‌کنند. «وَاغفِر لي مِمّا لا یَعلَمون» و از گناهانم که از مردم پنهان است، چشم‌پوشی کن. «وَ لا تُواخِذْني بِما یَقولوُن» و به خاطر مدح مردم مرا مؤاخذه نکن و از گناهانم چشم‌پوشی فرما.

جملۀ دوم از خلیفۀ چهارم حضرت علی (رض)؛

روزی حضرت علی (رض) دید مردم خیلی عجیب‌وغریب به کار دنیا می‌پردازند. خیلی حکیمانه فرمود: دوستان؛ خداوند متعال این دنیا را برای ما خلق کرده است و باید از آن بهره بگیریم «لِدوا لِلمَوتِ واجمَعوا لِلفَناءِ وابنو لِلخَرابِ» صاحب فرزند شوید اما روزی می‌میرند یعنی هرکس به دنیا می‌آید روزی از دنیا می‌رود. مال جمع کنید اما روزی آن مال تمام می‌شود و به فنا می‌رود. ساختمان بسازید اما روزی آن‌هم خراب می‌شود. پس در همۀ کارها خداوند را فراموش نکنید.

چند نفر از دوستانم شاهد هستند چند سال پیش به سمت قبرستان ملامقصود می‌رفتیم از جلوی یک ساختمان شش طبقه رد شدیم صاحب آن چوبی را در دست داشت و به زمین می‌زد. گفتم این شخص در این خانه استراحت نمی‌کند. چون از حالا دارد فکر می‌کند چگونه این ساختمان را به اتمام برساند. مراد من این بود که در حد خودمان قدم برداریم. یقیناً اگر هرکسی در حد توان و قدرت خودش گام بردارد، هیچ‌گاه ذلیل نمی‌شود.

روزانه چندین نفر به من مراجعه می‌کنند که ورشکست شده‌اند. وقتی از آنها سؤال می‌کنم، می‌بینیم به سهم خود قانع نبوده‌اند و به‌جای قدم نیم متری قدم سی متری برداشته‌اند و به انواع قمار مالی آلوده شده و دچار ضرر و زیان بسیار گشته‌اند. این جملۀ حضرت علی درسی است برای همه ما که در حد توان و وسعت خود قدم برداریم. کسانی هستند که مال مردم را خورده‌اند و با میلیاردها پول مردم فرار کرده‌اند؛ به آنان عرض می‌کنم؛ کجا می‌روید؟ چرا به سهمی که داشتید قناعت نکردید و این‌گونه مردم را دچار ضرر نمودید.

 امیدوارم همه ما از این مطالب درس بگیریم.

مطلب چهارم: جمله‌ای از امام فخر رازی

در تعریف امام فخر رازی آمده است؛ «فَخر الاسلام و المسلمین، حجةالاسلام علی العالمین، بدر المشرق و امام المتکلمین» او مایۀ افتخار اسلام و مسلمانان و نشانه و حجتی برای اسلام و ماه بدر مشرق زمین و پیشوای اهل عقاید و خداپرستان بوده است.

امام فخر رازی متولد سال ۵۴۵ ه.ق در شهر ری و شافعی مذهب و پدرش نیز خطیب شهر ری بوده است. ایشان سپس به هرات رفته و امامت جمعۀ هرات را به عهده گرفته است. امام فخر رازی بیش از ۷۰ عنوان کتاب دارد ازجمله کتاب «تفسیرالکبیر» که در سی جلد به چاپ رسیده است.

یکی از مورخان به نام ابن خلکان که کرد است، نوشته است: یک روز در هرات در خطبۀ جمعه فخرالدین رازی شرکت کردم، شروع به گلایه از اوضاع و مردم نمود و من هم به‌دقت به سخنان ایشان گوش می‌دادم تا به این شعر رسید؛

والمَرأُ ما دامَ حَیّاً یَستَهانُ بِهِ ... وَ یُعظِمَ الرزء فيه حين يَفتَقد

انسان تا زمانی که در قید حیات است؛ مردم او را تکریم نمی‌کنند و برایش ارزش قائل نیستند. ولی وقتی‌که فوت کرد با احترام از او یاد می‌کنند و این اخلاق پسندی نیست.

امام فخر رازی به خانواده‌اش توصیه کرده اگر فوت کردم و از این دنیا رخت بربستم وقتی جنازه‌ام را در قبر می‌گذارید؛ ۱- آیاتی از قرآن کریم را بر جنازه‌ام بخوانید. ۲-وقتی‌که بر جنازه‌ام خاک ریختید، بگویید: «یا کریم؛ جاءَ الفَقیر المُحتاج فَأحسن الیه» ای پروردگار؛ یک نفر فقیر و محتاج مهمان توست تو را به ذاتت قسم با او خوب برخورد کن.

این موضوع برای من و شما درس است که امام فخر رازی با آن‌همه فخر و افتخار و آثاری که از خود به‌جای گذاشته است، از قبر و آخرت ترسیده است. ما هم باید این‌گونه باشیم تا ان‌شاءالله در قبر و قیامت سربلند باشیم.

مطلب پنجم: شعری از زنده‌یاد اقبال لاهوری

اقبال می‌فرماید:

شبی پیش خدا بگریستم زار ... مسلمانان چرا زارند و خوارند

ندا آمد نمی‌دانی که این قوم ... دلی دارند و محبوبی ندارند

یک‌شب در خواب در حضور پروردگار خیلی گریه کردم و گفتم خدایا چرا مسلمانان دارای این همه مشکلات هستند و باهم اختلاف دارند؟ پیامی شنیدم که می‌گفت: اقبال؛ خداوند یک قلب به شما داده است که آن قلب پر از افکار مختلف و محبوب و معشوق‌های بسیار است و محبوب و معشوق اصلی را فراموش کرده‌ است. لذا باید یک محبوب را در قلب خود جای دهیم وقتی دو محبوب در قلب جای گیرند موفقیتی حاصل نمی شود چرا که نهایتاً یکی از این‌ها پیروز می‌شود پس از ابتدا یکی را انتخاب کنیم و بر انتخاب خود اصرار و پافشاری کنیم و اگر مخالف یا موافق هستیم، بر عقیدۀ خود ثابت‌قدم باشیم. دو چهرگی خطرناک است.

برادران و خواهران ایمانی؛ امروز نهمین روز است در آمریکا دانشجویان ۷۵ دانشگاه به خیابان آمده‌اند و پلیس با انواع خشونت‌ها با آنان برخورد می‌کند اما ترسی ندارند و می‌گویند آمریکا باید از پشتیبانی اسرائیل که کارش کشتن زن و بچه غزه دست بردارد و از اسرائیل جنایتکار پشتیبانی نکند.

در کنار این‌ها دانشگاه‌های کانادا، ژاپن، فرانسه و ... و آنچه را ما بلاد کفر می‌نامیم، به خیابان آمده‌اند. در این اوضاع و احوال غصه می‌خورم و گاهی هم گریه می‌کنم و می‌گویم: چگونه این‌ها که ما آنان را کافر می‌نامیم، این‌گونه شجاعانه و قاطعانه و مخلصانه خود را زیر پای پلیس می‌اندازند و می‌گویند: نباید فرزندان غزه کشته شوند.

عزیزان من تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم، اسرائیل جنایتکار ۳۴۵۹۶ نفر را در غزه شهید کرده است و ۷۷۸۱۶ نفر هم زخمی هستند. فرزندان غزه به حدی مظلومانه به شهادت رسیده‌اند که حتی فرزندان مسیحیان و بودائی‌ها و لائیک‌ها هم در دنیا صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند اما نشنیدم الأزهر صدایش بلند شده باشد. نشنیدم دانشجویان مغرب صدایشان بلند شده باشد. نشنیدم در اردن هاشمی که جلوی موشک‌های ایران را می‌گرفت به اسرائیل نرسند، دانشجویانش اعتراض کنند. باید غصه بخوریم و این شعر را برای خود تکرار کنیم:

ندا آمد نمی‌دانی که این قوم ... دلی دارند و محبوبی ندارند.

در دفتر روزانۀ خود برای آینده نوشته‌ام و از این دانشجویان بلاد کفر تقدیر کرده‌ام و نوشته‌ام آفرین بر این دانشجویان و آفرین بر این شجاعت و آفرین بر این محبت و انسانیت، ما مسلمانان کجاییم؟

بعداز هفت ماه از جنگ غزه، تازه دیروز ترکیه روابط اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کرده است و هنوز سفارت اسرائیل در ترکیه مستقر است. ترکیه‌ای که بیش از ۶ قرن مرکز امپراتوری اسلامی عثمانی‌ها بوده است.

لذا مایۀ غصه و حسرت است ولی مطمئن باشید حرکتی که شروع شده نتیجه‌اش پیروزی غزه و مسلمانان و خواهرانی است که در طول این ۷ ماه هیچ‌کس نتوانسته یکی از آنان را نشان دهد که تار مویی از سرش پیدا باشد و یا کفر و ناسزا بگویند و  تنها شعارشان : حسبنا الله و نعم الوکیل است. ان‌شاءالله خداوند متعال آنان را پیروز گرداند.

سخن پایانی:

اهالی محترم روستای مزیدی که سال‌های سال جزو پاوه بوده‌اند، مسجد آبرومندی ساخته‌اند و در شهر ما هم بعضی از خانواده‌ها کمک‌های خوبی به ساخت این مسجد کرده‌اند.

قرار است این مسجد افتتاح شود؛ دوست داشتم در این مسجد هم سهمی برای قیامت و آخرت خود داشته باشیم. ان‌شاءالله ما هم مبلغی به‌عنوان سهمیۀ نمازگزاران شهر پاوه جمع کنیم و به آن مسجد هدیه نماییم و در دعای خیر آن مردم سهمی داشته باشیم. خداوند به همۀ شما جزای خیر بدهد.

دوستان بسیج سازندگی هم امروز مهمان ما هستند به این عزیزان هم تبریک و هم خسته نباشید عرض می‌کنم. ان‌شاءالله تا می‌توانید به مردم خدمت کنید. این مردم برای انقلاب زحمت کشیده‌اند و مستحق کمک ما هستند.

والسلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه

• از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
• لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.
• از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


اطلاعات تماس با دفتر

استان کرمانشاه ، شهرستان پاوه ، خیابان امام محمد غزالی، دفتر امام جمعه پاوه

شبکه های اجتماعی

Template Design:Dima Group