«ماموستا» پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه
«ماموستا» پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه

حاج ماموستا قادری در مراسم افتتاح مسجد روستای مزیدی گفتند: امروزه صفوف جمعه و جماعت ما کم رونق‌اند و حریم‌ها محترم شمرده نمی‌شوند و جامعۀ ما با هجمه و شبیخون فرهنگی دشمن روبروست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ روز شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ طی یک مراسم باشکوه مسجد روستای مزیدی که به  همت خیرین ساخته شده است،  افتتاح شد.

در این مراسم حاج ماموستا ملا قادر قادری مطالبی بیان نمودند که بخشی از سخنان ایشان در ادامه آمده است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خوایه تو خودایه کی خوا بو تو نیه و نابی، قه دیمیکی عه زیمی ئیبتدا بو تو نیه و نابی

عه جه ب په روه ردگاریکی که خوتی ئه ول و ئاخر، ئه وه نده م لی یه قینه ئینتها بو تو نیه و نابی

خوایه کی بی شه ریکوو باب و فه رزه ندی، به راستی حي و قه یومی فه نا بو تو نیه و نابی

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

خدمت تمامی حاضرین در این مسجد زیبا عرض خیرمقدم دارم و بسیار خوشحالم که امروز خانه‌ای دیگر از بیوت پروردگار را افتتاح نمودیم.

امروز ما مهمان خداوند متعال هستیم ولی بانی مراسم مردم عزیز روستای مزیدی هستند. به آنها تبریک می‌گوییم که خانه‌ای به این زیبایی برای قیامت خود ساخته‌اند خداوند از آنان قبول فرماید.

آفرین بر مردم باغیرت مزیدی که با جمعیت کم و همت زیاد این بنای محکم را ساخته‌اند و تشکر و سپاس از تمامی خیرینی که با این عزیزان همراهی کرده و این خانۀ مبارک الهی را ساخته‌اند.

با اجازۀ حضار ۴ جملۀ کوتاه را به عرض می‌رسانم.

۱-ممنونیت از پروردگار  ۲-عرض سلام به روح حضرت خاتم  ۳-جایگاه مسجد در اسلام ۴-یک درد دل

مطلب اول: ممنونیت از پروردگار

خداوند متعال در آیۀ ۱۶۴ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ» من بر شما منت می‌گذارم به خاطر اینکه رسولی دلسوز، پیامبری مدیر و پیام‌رسانی شجاع برایتان فرستاده‌ام تا شمارا تعلیم داده و تزکیه و تربیت نموده و چگونه زیستن را به شما بیاموزد و شمارا از گمراهی و ضلالت برهاند.

خلاصۀ مفهوم و منت الهی در اینجاست که خداوند به شما می‌فرماید: ۱-پیامبر اسلام (ص) معلم و راهنما و ماموستای شماست ۲-به شما توحید و عقلانیت آموخته است.۳-درس چگونه زیستن و حکمت و تمدن و تشکیل دولت و سیاست و درس امربه‌معروف و نهی از منکر و درس برادری و برابری و دانش روز را داده است.

در یک جمله بعثت رسول‌الله (ص) بهترین نعمتی است که خداوند به ما هدیه کرده است. علت مهم بودن بعثت به این دلیل است چون دنیا قبل از بعثت مملو از جهل و خرافات و تجاوز به حقوق بشر بود. مثلاً در سعودیه دختران زنده‌به‌گور می‌شدند و در ایران با محارم ازدواج می‌شد و در روم دولت متمدن آن عصر، به حقوق حیوانات بیشتر از حقوق انسان‌ها توجه می‌کردند و در شبه‌جزیرۀ عربستان قبل از بعثت تنها ۴ نفر باسواد زندگی می‌کردند، بعثت در کلیۀ ابعاد زندگی افراد جامعه تغییر ایجاد کرد لذا باید قدردان این نعمت و شاکر پروردگار باشیم.

مطلب دوم: درود بر حضرت رحمة‌للعالمین (ص)

عرض کردم بعثت رسول‌الله (ص) در شبه‌جزیرۀ عربستان در همۀ شئون زندگی مردم سبب تغییرات شد و در مدرسۀ رسول‌الله (ص) در مدینۀ منوره کسانی فارغ‌التحصیل شدند که اسلام را به اسپانیا و جنوب چین و روم و استانبول رساندند و در اکثر دنیای معمورۀ آن زمان ندای لا اله الا الله و محمد رسول‌الله و الله‌اکبر طنین‌انداز شد.

خداوند متعال در مقابل این جهد و جهاد و ایثار حضرت خاتم به امتش و به اهل لا اله الا الله و محمد رسول‌الله (ص) می‌فرماید: من و فرشتگانم به این شخص والامقام درود می‌فرستیم «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» پس شما هم از او تجلیل کنید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»

اولین کار پیامبر بزرگوار ما (ص) بعد از هجرت احداث مسجد بود و به‌محض ورود به مدینۀ منوره اول مسجد قبا را بنا کرد و سپس مسجدی به نام مسجد جمعه و آنگاه مسجدالنبی را ساخت که این مکان مبارک بعد از مسجدالحرام و مسجدالأقصی سومین مسجد مسلمانان شد که از همان روز تأسیس تا امروز که ۱۴۴۵ سال از آن گذشته است، مایۀ خیر و رونق دین و پایگاه معنویت شده است.

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) می‌فرمایند: «مَنْ بَنا لله مَسْجِداً بَنی اللهُ له بیتاً في الجَنَّةِ» هر کس در دنیا مسجدی بنا کند، خداوند در قیامت برای او در بهشت منزلی را آماده می‌کند و این مسجد بنا به این توصیۀ رسول‌الله (ص) بعد از ۱۶ قرن به امید این کلمۀ زیبای حضرت خاتم (ص) ساخته شده است. بارک‌الله لکم مردم مزیدی

مطلب سوم: جایگاه مسجد در اسلام

سلف ما در تعریف جایگاه مسجد فرموده‌اند: «المسجد دارالسلام، دارالعبادة، دار المشورة، دار المصحف و دارالجهاد» و باز فرموده‌اند: «حصون المؤمن ثلاثة المسجد و ذکر الله و قراءة القرآن» آنچه انسان مؤمن را حفظ می‌کند، سه چیز است، مسجد، ذکر خدا و قرائت قرآن کریم

امام اوزاعی می‌فرماید: «خَمسٌ کانَ عَلَیها اصحابُ مُحَمَّدٍ (ص) والتّابِعینَ لَهُم بِإحسان ۱-لزومُ الجَماعَةَ ۲-إتّباعُ السُّنَّة ۳-عمارةَ المَسجِد ۴-تِلاوةُ القُرآن ۵-جِهادٌ في سَبیلِ اللهِ» در زمان رسول‌الله ۵ خصوصیت وجود داشته که هم آن بزرگوار و هم اصحاب و تابعین به آنها عمل کرده‌اند.

۱-لزومُ الجَماعَةَ  حضور در جمعه و جماعت و حفظ وحدت

۲-إتّباعُ السُّنَّة پیروی از روش و سنت و عمل و قول و مهمانداری و نشست‌وبرخاست پیامبر اسلام (ص)

۳-عمارةَ المَسجِد بنا و آباد کردن مساجد

۴-تِلاوةُ القُرآن؛ تلاوت قرآن؛ حتی اگر یک صفحه در روز باشد.

۵-جِهادٌ فی سَبیلِ اللهِ؛ جهاد در راه خدا

در آیین ما مساجد سنگرند و تضعیف مساجد تضعیف دین و مسلمین و آرزوی کفر و کافران است. در موضوع خواست دشمن که نیت آن‌ها تضعیف مسجد و صفوف مسلمین است، چند مثال را ذکر کرده‌اند که به خاطر اینکه بحث طولانی نشود نیازی به ذکر آنها ندیدم.

قابل‌ذکر است مسجد قدیمی این روستا در زلزلۀ سال ۱۳۹۶ آسیب دید. در ساخت و نوسازی و توسعۀ آن در کنار مردم محترم مزیدی بوده‌ایم. در حین احداث ۶ ماه مسئولین محترم استان کرمانشاه ادامۀ ساخت را تعطیل کردند. یک روز جمعی از روحانیون پاوه خدمت حضرت آیت‌الله علما امام‌جمعۀ وقت کرمانشاه رفتیم و از ادامۀ ساخت مسجد دفاع کردیم.

ایشان گفتند: به من گزارش کرده‌اند مزیدی ۲۰ خانوار است مسجدی را با زیربنای ۶۰۰ مترمربع شروع کرده‌اند، عرض کردم این امر می‌بایست باعث تشویق اهالی مزیدی می‌شد که با جمعیت کم و همت بلند این‌چنین کاری را شروع کرده‌اند.

ماموستا کریم اداک همراه ما بود و برای ادامۀ ساخت مسجد از آقای علما خیلی خواهش کرد. در خصوص خواهش و اصرار ماموستا کریم، به جناب آیت‌الله علما عرض کردم ایشان داماد اهالی مزیدی است اگر ما هم داماد آنها بودیم، لاجرم مثل ماموستا دفاع می‌کردیم.

خلاصۀ کلام؛ جناب مستطاب آیت‌الله علما و مسئولین امر با ادامۀ ساخت مسجد موافقت کردند، از همۀ آنها بخصوص جناب آقای علما ممنون و سپاسگزاریم.

مطلب چهارم: یک درد دل

جمعیت شهرستان پاوه ۶۵ هزار نفر است و ما در شهرستان ۱۰۳ مسجد و ۴ تکیه و خانقاه داریم که کار آنها هم مانند کار مسجد است پس در حقیقت ۱۰۷ مسجد داریم یعنی تقریباً برای هر ۶۰۷ نفر یک مسجد داریم که ۵۰ درصد آنها در عصر جمهوری اسلامی ساخته شده‌اند و تمامی مساجد قبل از انقلاب را منهای یک مسجد در پاوه در زمان جمهوری اسلامی تجدید بنا کرده‌ایم. فالحمدلله رب‌العالمین

 همچنان که حضار محترم می‌دانند، سرباز و پاسدار و نگهبان این مساجد، علما و طلاب هستند و متأسفانه امروز برای حفاظت از این بیوت الرحمان در شهرستان پاوه ۱۰ طلبه خودی نداریم. دلیل این وضع نابسامان ما روحانیون هستیم که وحدت نداریم، مرکزیت و تشکیلاتی نداریم و بزرگی را از بین خود قبول نداریم و به همین دلایل معتمدین محل در اثر اختلاف ما توجهی به طلبه‌ها ندارند.

اضافه بر این امروزه صفوف جمعه و جماعت ما کم رونق‌اند و حریم‌ها محترم شمرده نمی‌شوند و جامعۀ ما با هجمه و شبیخون فرهنگی دشمن روبروست. این درد ماست که عرض کردم لذا نیاز به تجدیدنظر داریم و اگر تجدیدنظر نکنیم مغلوب دشمنان می‌شویم. البته خداوند از دین خود دفاع خواهد کرد ولی در قیامت ما باید جوابگو باشیم.

در خاتمه از تمامی خیرین و زحمت کشان، اهالی محترم مزیدی در روستا و خارج از روستا که زحمت کشیده‌اند، تشکر و قبول زحمات آنها را از خداوند منان خواستاریم و از سرکار خانم طاهرزاده و شوهر محترمش و جناب آقای حاج مدلل و آقای حاج عبدالله عثمانی و آقای دکتر پیام یوسفی تشکر و برای آنها آرزوی توفیق داریم.

والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه

• از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
• لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.
• از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


اطلاعات تماس با دفتر

استان کرمانشاه ، شهرستان پاوه ، خیابان امام محمد غزالی، دفتر امام جمعه پاوه

شبکه های اجتماعی

Template Design:Dima Group